dinsdag 1 april 2008

Matsjoe pietsjoe

Heey,

Ik zit nu in Cusco samen met Veerle!

Het crossen door de zandduinen in Huacachina was geweldig, het was net een achtbaan. Het zandboarden was ook leuk alleen toch iets te moeilijk voor mij. Daarbij nog wel 2 leuke Engelsen ontmoet en daarmee samen gegeten. Zij deden ook een 'gap year' en het was erg leuk om mensen te ontmoeten van mijn eigen leeftijd, dat was alweer lang geleden. Ik ben trouwens nog niemand tegen gekomen die hier rondreist en jonger is dan ik.

Die avond met de bus naar Arequipa gegaan. Daar lekker een hele dag niets gedaan. Vervolgens de volgende dag de stad een beetje verkend en m´n trekking door de colca canyon geboekt. Tijdens de stad verkennen de Engelsen uit Huacachina weer ontmoet en daarmee gegeten. Daarna snel naar mijn hostel en mijn spullen gepakt en gaan slapen want die nacht moest ik om 1 uur op om de tour te beginnen. We gingen met de bus naar Cabanaconde en daar om 7 uur ontbeten, vervolgens begonnen met lopen en na een lekkere lunch om 4 uur aangekomen in een oase waar we zouden overnachten. Die Oase was echt super relaxt. Na de hele dag lopen lekker in het zwembad gelegen en met nog een hele groep uit allerlei verschillende landen gegeten. Er waren ook Nederlanders bij en zelfs iemand uit Bilthoven die op de werkplaats had gezeten (Jasper heette die), Bizar. Doordat er allemaal Nederlandse mensen waren gaf het echt een soort op de camping in Frankrijk gevoel maarja dan in Peru dus. Het was erg gezellig maar ik ben toch vroeg naar bed gegaan want die nacht moesten we om 3 uur ´s nachts op.

De volgende dag 4 uur in het donker gelopen en op de top van de berg de zon op zien komen. Daarna ontbeten en met de bus naar Cruz del Condor. Daar kwamen we precies op tijd en het weer was perfect. Met een lekker zonnetje naar de condors (is dat Nederlands???) gekeken. Die beesten zijn zo groot en mooi dat was best wel indrukwekkend. Vervolgens na een veel te lekkere lunch allemaal misselijk in de bus terug naar Arequipa. Daar kwamen we om kwart over 6 aan en ik wou diezelfde nacht nog naar Cusco. Alleen gingen alle bussen om half 8. Dus naar me hostel geraced, spullen gepakt, terug geraced en nog steeds stinkend, niet gedouched maar precies op tijd de bus ingedoken met een zak papas fritas. Alleen toen was het natuurlijk een Peruaanse bus en ging die nog een uur wachten totdat die echt vol zat. Tja wat doe je eraan.

In Cusco aangekomen ben ik naar me hostel gegaan waar ik met Veerle had afgesproken. Daar Veerle weer herontmoet en het was weer gezellig! Samen Cusco bekeken en 2 dagen later naar Machu Picchu. Veerle ging met de bus en ik ging met een trail. Mijn trail heette de inca-jungletrail. We vertrokken donderdag om 8 uur en na een zes uur lange busreis begonnen we aan onze mountainbiketocht. Deze was heel relaxt we gingen alleen maar naar beneden. Het was wel een korte rit. Na 2,5 uur en 80 km kwamen we aan in Santa Maria, hier hebben we gegeten en geslapen. Onze groep bestond uit Sarah en Ben uit Australiƫ, de gids en Ik.

De volgende dag weer vroeg op en veel gelopen. We liepen over een oud incapad dat uitgehakt was in de rotsen, het was behoorlijk smal en steil maar wel heel erg mooi. Aan het eind van deze dag kwamen we aan in Santa Teresa hier zijn termale baden. Dit was echt heel relaxt om daar in te liggen na 8 uur gelopen te hebben. In Santa Teresa hebben we ook geslapen. De dag daarna zijn we eerst naar Hydro electric gelopen, dat is een plaatsje die zo heet omdat er een waterenergie centrale staat, jaja ze zijn hier heel origineel met namen bedenken. Tijdens onze tocht moesten we 2x een oversteek maken over een rivier met een kabelkarretje, deze waren heel klein en schommelde behoorlijk maar waren wel erg leuk. In hydro electric gelunched en toen verder gelopen over de spoorrailes naar Aguas Calientes. Daar kwamen we ´s avonds aan. Daar gegeten en geslapen. Aguas Calientes was een heel maf stadje het bestaat pas zo´n 20 jaar en er zijn alleen maar hotels en restaurants. Dit is de plaats vanaf waar iedereen naar Machu Picchu gaat. De laatste dag heel vroeg op gestaan en naar Machu Picchu gelopen. Dit was best een zware tocht, 1 uur lang een trap recht omhoog lopen. Daar aangekomen was het heel erg mistig en konden we eigenlijk niets zien van Machu Picchu, maar na een tijdje klaarde de mist op en konden we heel Machu Picchu zien dat was echt heel erg mooi en indrukwekkend. We kregen eerst een rondleiding van onze gids en daarna gingen we wat eten. Het kostte daar gewoon 26 soles voor een hamburger (dat is 10 dollar!). Vervolgens ging ik met Ben nog Huayna Picchu beklimmen. Dit was weer een uur recht omhoog lopen maar vanaf daar had je een geweldig mooi uitzicht en overzicht over Machu Picchu. Daarna teruggelopen naar Aguas Calientes en ´s avonds de trein terug genomen naar Cusco. Wel leuk om te merken dat je hier alle soorten reizigers ontmoet want iedereen gaat naar Machu Picchu.

Nu ben ik weer in Cusco met Veerle. We vertrekken vanavond naar Puno wat bij Lake titicaca ligt. Vanaf daar zullen we de grens over steken naar Bolivia.

Onno

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hee onno!
lijkt me echt leuk om elkaar weer eens te zien na zo'n lange tijd (veerle en jij bedoel ik)
ik hoorde dat jullie ook dezelfde vlucht terug nemen! hoe toevallig is dat?! haha, echt grappig!
heel veel plezier nog samen!

kusje korinna

Anoniem zei

Heej Leukie!
Ik denk dat zo'n franse camping gevoel toch altijd beter is dan het koude natte kikkerlandje genaamd Nederland! ;) (Gelukkig wordt het onderhand wel weer steeds warmer en komt af en toe de zon door) het beschreven campinggevoel doet me evn denken aan onze ontmoeting en wedstrijd wie elkar het eerste zou zien op Schiermonnikoog, leuk!!

Toch zal het in Peru veeel en veel mooier zijn. Echt gaaf, je beschrijft het echt zo dat ik er een goed beeld van kan maken. leuk!

Hoop dat je snel weer eens wat zal schrijven en dat ik weer even mee mag op je reisje!

Heel veel liefs Anouk